مدیرالنفیسه

  • خانه 
  • In the name of Allah the merciful and the compassionate 
  • تماس  
  • ورود 

مادر پسرها

12 آذر 1404 توسط مدیر النفیسه

 

 

 

 

🌷 مادر پسرها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :
🚩 درباره‌ی مصیبت حضرت اباالفضل (علیه الصّلاة و السّلام) به نظرم میرسید که یکی از بخشهای مهم و جذابی که میتواند این مصیبت را بیان کند، همان زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان «لا تدعونّی ویک امّ البنین» این یک عرصه است: مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع میکشد و نوحه‌سرائی میکند و حماسه میآفریند. همه‌اش اشک ریختن و تو سر زدن هم نیست - البته اشک ریختن هست، اشکالی هم ندارد - بلکه حماسه‌آفرینی است، افتخار به این جوانهاست.‌


🔹اشعار منتسب به حضرت ام‌البنین

لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ

تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ

واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان

كه مرا به ياد شيران بيشه‌ام مياندازى

 

كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ

وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ

مرا پسرانى بود، كه به آنان خوانده می‌شدم

اما امروز براى من پسرانى نيست

 

🗓 ۱۳۹۰/۰۳/۲۵‌

 نظر دهید »

زندگی خوش و خرم الاغ های غزه در آلمان!/ انتقادها از دولت برلین

10 آذر 1404 توسط مدیر النفیسه

زندگی خوش و خرم الاغ های غزه در آلمان!/ انتقادها از دولت برلین
سازمان اسرائیلی پشت این پروژه ادعا می‌کند که تقریبا 50 الاغ را از غزه نجات داده است تا از آنها در برابر شرایط ویرانگر ناشی از درگیری‌های مداوم محافظت کند. 
“رفتار دوگانه” دولت آلمان در پذیرش الاغ های غزه در برابر رد پذیرش دهها کودک مجروحِ نیازمندِ درمان از غزه، با انتقادات گسترده ای در محافل سیاسی حامی فلسطین در این کشور مواجه شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه شورای روابط سیاسی فلسطین و اروپا، پس از افشای اینکه در مجموع 8 الاغ تحت یک طرح اسرائیلی به نام “پروژه پروازهای الاغ” از نوار غزه به آلمان منتقل شده‌اند، انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است، در حالی که دولت برلین از پذیرش کودکان مجروح فلسطینی که نیاز به درمان فوری پزشکی داشتند، خودداری می‌کند.


نجات حیوانات؛ نادیده گرفتن انسان ها


طبق این گزارش، 8 الاغ از نوار غزه به باغ وحشی در شهر “اوپنهایم” آلمان منتقل شدند، جایی که اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی و توانبخشی قرار دارند. روزنامه آلمانی ” آلگماینه سایتونگ” گزارشی مفصل درباره وضعیت خوب این الاغ ها پس از رسیدن به باغ وحش اوپنهایم منتشر کرده، که شرح جزئیات رنج هایی که این الاغ ها طی 2 سال گذشته از جنگ غزه دیده اند در این روزنامه با واکنش منفی محافل حامی فلسطین مواجه شده است. 

سازمان اسرائیلی پشت این پروژه ادعا می‌کند که تقریبا 50 الاغ را از غزه نجات داده است تا از آنها در برابر شرایط ویرانگر ناشی از درگیری‌های مداوم محافظت کند.

با این حال، این پوشش خبری به دلیل پرداختن به جزئیات رنج حیوانات و در عین حال نادیده گرفتن شرایط فاجعه‌باری که جمعیت انسانی غزه با آن مواجه است، از جمله جنگ، محاصره، سوءتغذیه و فقدان مراقبت‌های پزشکی در 2 سال گذشته، انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.

 
استاندارد دوگانه بحث‌برانگیز

در ماه سپتامبر، دولت فدرال آلمان درخواست انتقال 20 کودک فلسطینی مجروح به آلمان برای درمان را به بهانه هایی چون “پیچیدگی” وضعیت و چالش‌های اداری، رد کرد.
در مقابل، الاغ‌ها به سرعت و به راحتی پذیرفته شدند و این امر باعث خشم رسانه‌های اجتماعی و مدافعان حقوق بشر شد. منتقدان معتقدند که این ماجرا، یک استاندارد دوگانه آشکار در رویکرد آلمان به بحران غزه را آشکار می‌کند.

اعتراض عمومی و تعطیلی بخش نظرات
پس از انتشار این گزارش، روزنامه “آلگماینه سایتونگ” با موجی از واکنش منفی خوانندگان مواجه شد که انتشار گزارش انتقال الاغ ها به آلمان و تشریح جزئیات رنج آنها و رسیدگی به آنها در آلمان را “توهین به ارزش‌های انسانی” و “نشانه‌ای از اولویت‌های سیاسی و رسانه‌ای منحرف” توصیف کردند. 

در واکنش، روزنامه آلگماینه سایتونگ بخش نظرات خود را پس از صدها پیام که در آنها این سوال مطرح شده بود که چگونه آلمان می‌تواند تخلیه الاغ‌ها را در اولویت قرار دهد در حالی که از درمان نجات‌بخش کودکان زخمی خودداری می‌کند، بست.

 پیامدهای سیاسی و اخلاقی
ناظران می‌گویند این حادثه نشانه ای از تنش‌های موجود در جامعه آلمان در مورد نحوه برخورد برلین با جنگ غزه است. منتقدان می گویند دولت آلمان با این کار اهمیت دادن خود به مسائل نمادین رفاه حیوانات را به نمایش گذاشته در حالی که  از بحران شدید انسانی که غیرنظامیان فلسطینی، از جمله کودکان، بیماران و خانواده‌های آواره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، غافل است و حتی یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان تسلیحاتی رژیم اسرائیل است.

 نظر دهید »

تاریخچه «بلک فرایدی»؛ از یک اصطلاح پلیسی تا بزرگ‌ترین رویداد خرید جهان/ در ایران چه خبر است؟/ مراقب باشید سرتان کلاه نرود!

07 آذر 1404 توسط مدیر النفیسه


 «بلک فرایدی» یا «جمعه سیاه» امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد خرید سال در جهان شناخته می‌شود؛ روزی که میلیاردها دلار تراکنش در آن ثبت می‌شود و آغازگر فصل خرید سال نوی میلادی به شمار می‌آید. اما این پدیده جهانی، مسیر طولانی و قابل‌توجهی را طی کرده تا از یک اصطلاح منفی در یک شهر آمریکا به یک رخداد اقتصادی بین‌المللی تبدیل شود.

آغاز ماجرا: دهه ۱۹۵۰ - فیلادلفیا
خاستگاه اصطلاح Black Friday به دهه ۱۹۵۰ در شهر فیلادلفیا بازمی‌گردد؛ جایی که پلیس برای توصیف شرایط بی‌نظمی روز پس از «شکرگزاری» این عنوان را به کار برد. در آن روز، هجوم گسترده مردم برای آغاز خریدهای کریسمس باعث ترافیک شدید، ازدحام غیرمعمول، افزایش سرقت‌های خرد و فشار بر نیروهای امنیتی می‌شد و به همین دلیل مأموران آن را «جمعه سیاه» نامیدند. این اصطلاح در ابتدا کاملاً بار منفی داشت و ارتباطی با تخفیف یا خرید نداشت.

 

تبدیل چالش به فرصت؛ شکل‌گیری حراج‌ها در دهه ۱۹۶۰
در دهه ۶۰ میلادی، فروشگاه‌داران فیلادلفیا دریافتند که این ازدحام بزرگ می‌تواند به یک فرصت اقتصادی تبدیل شود. از این زمان، تخفیف‌های ویژه، فروش فوق‌العاده و تبلیغات گسترده برای روز پس از شکرگزاری آغاز شد. رسانه‌ها نیز با بازتاب این رویداد، به تثبیت و گسترش نام «بلک فرایدی» کمک کردند. این دوره را می‌توان نقطه شروع شکل‌گیری تجاری این روز دانست.

بازسازی تصویر «جمعه سیاه»؛ روایت حسابداری دهه ۱۹۸۰
دهه ۱۹۸۰ نقطه عطفی در مسیر تکامل بلک فرایدی بود. صاحبان کسب‌وکار و متخصصان بازاریابی برای اصلاح تصویر منفی واژه، روایت تازه‌ای مطرح کردند:

«جمعه سیاه، روزی است که حساب مالی فروشگاه‌ها از رنگ قرمز ( که نماد ضرر است) به رنگ سیاه ( نماد سود) تبدیل می شود.» این روایت که برگرفته از شیوه ثبت حساب‌ها در دفاتر مالی بود، به سرعت در ذهنیت عمومی تثبیت شد و معنای اصطلاح را از منفی به مثبت تغییر داد.


ورود به عصر دیجیتال و تولد خرید آنلاین
با گسترش اینترنت در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، بلک فرایدی وارد مرحله‌ای تازه شد. رشد فروشگاه‌های آنلاین و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان باعث شد خریدهای پس از شکرگزاری به دنیای دیجیتال منتقل شود. این روند به خلق رویداد جدید «سایبر ماندی» – نخستین دوشنبه پس از شکرگزاری – منجر شد؛ روزی که تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شد و در کنار بلک فرایدی، یک دوره کامل خرید آنلاین را شکل داد.

جهانی شدن بلک فرایدی؛ از آمریکا تا سراسر جهان
از دهه ۲۰۰۰ به بعد، با نفوذ جهانی تجارت الکترونیک و رشد پلتفرم‌هایی مانند آمازون، بلک فرایدی به‌سرعت از آمریکا فراتر رفت. کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا، آمریکای لاتین و سپس خاورمیانه این رویداد را پذیرفتند و آن را با نیازهای بازار خود سازگار کردند. در بسیاری از کشورها، بلک فرایدی به جای یک روز، به یک دوره چندروزه یا حتی چند هفته‌ای تخفیف تبدیل شده است.

 

بلک فرایدی امروز؛ یک رویداد اقتصادی و فرهنگی
امروزه بلک فرایدی تنها یک روز حراج نیست؛ بلکه یک پدیده فرهنگی و اقتصادی است که میلیاردها دلار فروش را در بازه‌ای کوتاه رقم می‌زند، رقابت شدید میان برندها را شکل می‌دهد،رفتار خرید مصرف‌کنندگان را تغییر می‌دهد و نقش مهمی در رونق تجارت آنلاین و نوآوری‌های فناوری، از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت موجودی و پیش‌بینی تقاضا، ایفا می‌کند.

بلک فرایدی اکنون بخش مهمی از تقویم اقتصادی جهان است و هر سال دامنه نفوذ و تأثیرگذاری آن در حال افزایش است.

بلک فرایدی در ایران
بلک فرایدی در فاصله حدودا یک ماه مانده به سال نوی میلادی برگزار می شود. از منظر فروشندگان، سال نو فرصتی طلایی برای فروش است و بلک فرایدی این فرصت را با دو امتیاز مهم به فروشندگانی کشورهایی که تقویم شان میلادی است می دهد:
اول این که در روز بلک فرایدی، اجناس قدیمی خود را می فروشند و انبارها و مغازه ها را خالی می کنند تا ضمن سودی که کسب کرده اند، فضا برای اجناس جدید باز شود.
و دوم این که در سال نو، با اجناس جدید و به اصطلاح معروف New Collection توجه مشتریان را برای خرید جلب کنند.

در ایران اما بلک فرایدی، 4 ماه قبل از سال نوی ایرانی است و عملاً هیچ ارتباطی به اصل موضوع ندارد. ضمن این که با توجه به تورمی که اقتصاد ایران با آن مواجه است، تخلیه انبارها و فروش ناگهانی اجناس با قیمت پایین، منطق اقتصادی ندارد چرا که فروشندگان می توانند همان کالا را دو ماه بعد با قیمت بالاتری بفروشند. بنابراین فروشندگان ترجیح می دهند بین فروش فعلی و خرید بعدی خودشان حداقل زمان را داشته باشند تا از تورم عقب نمانند.

با این حال، برخی فروشندگان برای عقب نماندن از قافله، وارد گود بلک فرایدی می شوند و یکی از دو راه را بر می گزینند: عده ای، اندکی از سود خود می کاهند ، به امید آن که با فروش بیشتر، جبرانش کنند و گروهی با قیمت سازی های کاذب، تخفیفات قلابی می دهند مثلاً قیمت جنسی که  یک میلیون تومان است را 2 میلیون تومان می نویسند و بعد روی ان 2 میلیون خط می کشند و می نویسند: 1 میلیون! مشتری هم که سابقه قیمتی را ندارد، فریب می خورد و با خوشحالی از این که توانسته 50 درصد تخفیف شکار کند، خودش شکار فروشنده می شود!

یا اعلام می کنند که تا 90 درصد تخفیف دارد و وقتی وارد خرید می شوید می بینید که عمده تخفیف ها، مثلا 20 درصد است و چند قلم کالای ارزان مانند جوراب 90 درصد تخفیف خورده که آن هم با کالاهای دیگر فروخته می شود؛ یا  تخفیف روی خرید دوم اعمال می شود و از این قبیل موارد.
این فرایند به ویژه در مورد کالاهایی مانند لباس و کیف و کفش و اکسسوار و … که برخلاف چیزهایی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ  قیمت مشخصی ندارند، رخ می دهد و مشتریان باید بسیار مراقب باشند.

نکته دیگر آن که نه بلک فرایدی و نه هیچ حراجی بومی، نباید ما را در موقعیت خرید هیجانی قرار دهد. حواس مان باشد که خرید، باید تابعی از نیاز واقعی باشد نه وابسته پمپاژ احساس نیاز به خرید از طریق بازی های قیمتی و تبلیغاتی و رویدادهایی مانند بلک فرایدی.

 

عصر ایران 

 

 نظر دهید »

رازِ بی‌نشانی

03 آذر 1404 توسط مدیر النفیسه

رازِ بی‌نشانی


قدسیت در فرهنگ ما همیشه با راز و غیاب پیوند خورده است. هر چیزی که کاملاً دیده شود، در خطر معمولی‌شدن قرار می‌گیرد. امر مقدس، برای اینکه از ابتذال و دستکاری مصون بماند، بخشی از خود را پنهان می‌کند. به همین دلیل غیبت در سنت دینی ما فقط نبودن نیست، نوعی از حضور است؛ حضوری که از راه ناپیدایی اثر می‌گذارد.

نمونه کامل و برین و بهین این معنا، بی‌نشانی فاطمه زهرا(س) است. نبودنِ مزار مشخص برای او، کمبود نیست؛ بلکه یک نشانه است. باری، بی‌نشانی یک نشانه است که درخت شکوه را در زمین قدسیت و زیر آسمان الوهیت می‌نشاند، و بی مزاری، موجد راز است.

درباره بانوی دو عالَم، انگار حقیقت وجودش آن‌قدر عمیق و فراگیر بوده که نمی‌شد آن را در یک نقطه یا یک نشانی محدود کرد. بی‌نشانی او، حقیقت را از مصادره، سوءتعبیر و تقلیل حفظ کرد. ارزش‌های بزرگ، وقتی کاملاً جلوی چشم قرار بگیرند، خیلی راحت‌تر تحریف می‌شوند؛ اما فاطمه زهرا (س) با غیاب خود، حضور معنوی‌اش را گسترده‌تر کرد.

اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، حتی امامانی که حرم و نشانه دارند هم در لایه‌ای عمیق‌تر نوعی بی‌نشانی را با خود حمل می‌کنند. مکانشان معلوم است، اما حقیقتشان فراتر از هر مکان است. هیچ ذهنی نمی‌تواند ادعا کند که بر همه‌ ابعاد وجودی آنان احاطه دارد. این «ناتمامی»، نوعی کمال است، تضمینِ تمام نشدن است(کمال، مفهوم و راهی بی‌انتها و ناتمام است) این سهم پنهان از وجودشان، بخشی از قداستشان است. مکان، تنها یک نشانه است و حقیقت واقعی در جهانی پنهان‌تر جریان دارد.

منطق مذکور را می‌توان در گمنامی شهدا دید. آن‌ها که مظهرِ اسمِ بی اسمی خدایند؛ مظهر لااسمه له و لارسمه له.

شهید گمنام صرفاً کسی نیست که نامش ثبت نشده باشد؛ او حامل همان راز مقدسی است که حقیقت را از گرفتارشدن در چنگ روایت‌های سطحی نجات می‌دهد. نام ندارد اما معنا دارد، نشانی ندارد اما اثرش روشن‌تر و جهانرواتر دیده می‌شود. گمنامی، صدای آهسته‌ای است که گاهی از فریاد رساتر است. با الهام از فیلسوفی آلمانی باید گفت صدای پای کبوتران است که جهان را فتح می‌کند.

از بی‌نشانی فاطمه زهرا(س) تا گمنامی شهدا و سربازان امروز، یک رشته نامرئی کشیده شده است؛ رشته‌ای که می‌گوید حقیقت‌های بزرگ معمولاً از راه پنهانی‌ترین مسیرها عمل می‌کنند. ارزش‌هایی که دیده نمی‌شوند، بیشتر در جان جامعه رسوب می‌کنند. نام‌ها ممکن است فرسوده شوند، اما معناهایی که در سایه ساخته می‌شوند، می‌مانند و تاریخ را آرام و بی‌صدا تغییر می‌دهند. به زبان نمادین، سایه در اینجا بر آینه و آینده ما نور می‌تاباند!

قدسیت همیشه بین بودن و نبودن حرکت می‌کند؛ نه آن‌قدر آشکار که مصرف شود و نه آن‌قدر پنهان که گم شود. همین مرز باریک است که راز را زنده نگه می‌دارد و حقیقت را ماندگار و جاودان می‌کند.

فاطمه زهرا، سرمه سرمدیت(جاودانی) دارد. بر چشم هر کس کشید، چشم از جهان فرونبست، بلکه چشم‌اش آنجهانی شد.
چه سرمایه‌ای والاتر ازین؟ چنین است که غیب، هر دوجهان را برایت آشکار و شکار می‌کند. چنین است که بی‌نشانی، برایت بر همه‌ چیز مُهر و نشان زده و آن را ازآن تو می‌کند.

محسن سلگی

1763980550544998.jpg

 نظر دهید »

مروری بر حماسه اصفهان در آبان ۱۳۶۱

25 آبان 1404 توسط مدیر النفیسه

📌 مروری بر حماسه اصفهان در آبان ۱۳۶۱
✍️ بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ایثار مردم اصفهان

🌹 در بیست‌وپنجم آبان سال ۶۱، اصفهانی‌ها در یک روز حدود ۳۶۰ شهید را تشییع کردند؛ حادثه‌ای کوچک و معمولی نبود، یک حماسه عظیم بود. پیکرهای مطهر این شهدا در یک روز وارد اصفهان شد و مردم، با دستان خود، آن‌ها را با شور و استقامت تشییع کردند.

🌟 رهبر معظم انقلاب:
«شما جوان‌ها نبودید؛ آن روزها و آن شور و حماسه را ندیدید… چند روز بعد نیز ـ پیش از رسیدن به سی‌ام آبان ـ ۲۵۰ شهید دیگر وارد اصفهان شد و بار دیگر مردم با صبر، استحکام و ظرفیتی مثال‌زدنی آنان را بر دوش گرفتند.»

💠 ایشان تأکید می‌کنند:
«این‌همه صبر، این‌همه ظرفیّت روحی و اجتماعی کم‌نظیر است؛ اینکه مردم یک شهر بهترین جوانان خود را تشییع کنند و خم به ابرو نیاورند، بسیار بزرگ و قابل تأمل است. اگر این وقایع تنها در کتاب‌ها نقل شده بود، شاید به آسانی باور نمی‌کردیم، اما ما با چشم خود دیدیم.»

✨ و اوج ایمان مردم اصفهان آن‌جاست که:
«همان روز و فردای تشییع حدود ۳۶۰ شهید، جوان‌ها صف کشیدند برای رفتن به جبهه…»

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 37
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 <   >
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

مدیرالنفیسه

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اجتماعی
  • احکام
  • امام خمینی
  • امام زمان (عج)
  • ایام مذهبی و ملی و مناسبتی
  • بارداری
  • بدون موضوع
    • نهج البلاغه
  • بهداشتی
  • تاریخی
  • تربیت کودک
  • تربیتی
  • تغذیه
  • حدیث
    • تربیتی
  • حکایت
  • خانه داری
  • خانواده
  • خانواده
  • سیاسی
  • سیره وسخنان بزرگان
  • شبهات
  • شهدا
  • طنز
  • طنز
  • عصر بخیر
  • فن بیان
  • قانون
  • قرآن
  • متن ادبی
  • مقام معظم رهبری
  • نشر کتاب
  • همسرانه
  • یک صفحه کتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • مدیر النفیسه
  • ذبیح پور
  • netware netware

رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 15
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 8
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس