مدیرالنفیسه

  • خانه 
  • In the name of Allah the merciful and the compassionate 
  • تماس  
  • ورود 

تاریخچه «بلک فرایدی»؛ از یک اصطلاح پلیسی تا بزرگ‌ترین رویداد خرید جهان/ در ایران چه خبر است؟/ مراقب باشید سرتان کلاه نرود!

07 آذر 1404 توسط مدیر النفیسه


 «بلک فرایدی» یا «جمعه سیاه» امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد خرید سال در جهان شناخته می‌شود؛ روزی که میلیاردها دلار تراکنش در آن ثبت می‌شود و آغازگر فصل خرید سال نوی میلادی به شمار می‌آید. اما این پدیده جهانی، مسیر طولانی و قابل‌توجهی را طی کرده تا از یک اصطلاح منفی در یک شهر آمریکا به یک رخداد اقتصادی بین‌المللی تبدیل شود.

آغاز ماجرا: دهه ۱۹۵۰ - فیلادلفیا
خاستگاه اصطلاح Black Friday به دهه ۱۹۵۰ در شهر فیلادلفیا بازمی‌گردد؛ جایی که پلیس برای توصیف شرایط بی‌نظمی روز پس از «شکرگزاری» این عنوان را به کار برد. در آن روز، هجوم گسترده مردم برای آغاز خریدهای کریسمس باعث ترافیک شدید، ازدحام غیرمعمول، افزایش سرقت‌های خرد و فشار بر نیروهای امنیتی می‌شد و به همین دلیل مأموران آن را «جمعه سیاه» نامیدند. این اصطلاح در ابتدا کاملاً بار منفی داشت و ارتباطی با تخفیف یا خرید نداشت.

 

تبدیل چالش به فرصت؛ شکل‌گیری حراج‌ها در دهه ۱۹۶۰
در دهه ۶۰ میلادی، فروشگاه‌داران فیلادلفیا دریافتند که این ازدحام بزرگ می‌تواند به یک فرصت اقتصادی تبدیل شود. از این زمان، تخفیف‌های ویژه، فروش فوق‌العاده و تبلیغات گسترده برای روز پس از شکرگزاری آغاز شد. رسانه‌ها نیز با بازتاب این رویداد، به تثبیت و گسترش نام «بلک فرایدی» کمک کردند. این دوره را می‌توان نقطه شروع شکل‌گیری تجاری این روز دانست.

بازسازی تصویر «جمعه سیاه»؛ روایت حسابداری دهه ۱۹۸۰
دهه ۱۹۸۰ نقطه عطفی در مسیر تکامل بلک فرایدی بود. صاحبان کسب‌وکار و متخصصان بازاریابی برای اصلاح تصویر منفی واژه، روایت تازه‌ای مطرح کردند:

«جمعه سیاه، روزی است که حساب مالی فروشگاه‌ها از رنگ قرمز ( که نماد ضرر است) به رنگ سیاه ( نماد سود) تبدیل می شود.» این روایت که برگرفته از شیوه ثبت حساب‌ها در دفاتر مالی بود، به سرعت در ذهنیت عمومی تثبیت شد و معنای اصطلاح را از منفی به مثبت تغییر داد.


ورود به عصر دیجیتال و تولد خرید آنلاین
با گسترش اینترنت در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، بلک فرایدی وارد مرحله‌ای تازه شد. رشد فروشگاه‌های آنلاین و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان باعث شد خریدهای پس از شکرگزاری به دنیای دیجیتال منتقل شود. این روند به خلق رویداد جدید «سایبر ماندی» – نخستین دوشنبه پس از شکرگزاری – منجر شد؛ روزی که تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شد و در کنار بلک فرایدی، یک دوره کامل خرید آنلاین را شکل داد.

جهانی شدن بلک فرایدی؛ از آمریکا تا سراسر جهان
از دهه ۲۰۰۰ به بعد، با نفوذ جهانی تجارت الکترونیک و رشد پلتفرم‌هایی مانند آمازون، بلک فرایدی به‌سرعت از آمریکا فراتر رفت. کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا، آمریکای لاتین و سپس خاورمیانه این رویداد را پذیرفتند و آن را با نیازهای بازار خود سازگار کردند. در بسیاری از کشورها، بلک فرایدی به جای یک روز، به یک دوره چندروزه یا حتی چند هفته‌ای تخفیف تبدیل شده است.

 

بلک فرایدی امروز؛ یک رویداد اقتصادی و فرهنگی
امروزه بلک فرایدی تنها یک روز حراج نیست؛ بلکه یک پدیده فرهنگی و اقتصادی است که میلیاردها دلار فروش را در بازه‌ای کوتاه رقم می‌زند، رقابت شدید میان برندها را شکل می‌دهد،رفتار خرید مصرف‌کنندگان را تغییر می‌دهد و نقش مهمی در رونق تجارت آنلاین و نوآوری‌های فناوری، از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت موجودی و پیش‌بینی تقاضا، ایفا می‌کند.

بلک فرایدی اکنون بخش مهمی از تقویم اقتصادی جهان است و هر سال دامنه نفوذ و تأثیرگذاری آن در حال افزایش است.

بلک فرایدی در ایران
بلک فرایدی در فاصله حدودا یک ماه مانده به سال نوی میلادی برگزار می شود. از منظر فروشندگان، سال نو فرصتی طلایی برای فروش است و بلک فرایدی این فرصت را با دو امتیاز مهم به فروشندگانی کشورهایی که تقویم شان میلادی است می دهد:
اول این که در روز بلک فرایدی، اجناس قدیمی خود را می فروشند و انبارها و مغازه ها را خالی می کنند تا ضمن سودی که کسب کرده اند، فضا برای اجناس جدید باز شود.
و دوم این که در سال نو، با اجناس جدید و به اصطلاح معروف New Collection توجه مشتریان را برای خرید جلب کنند.

در ایران اما بلک فرایدی، 4 ماه قبل از سال نوی ایرانی است و عملاً هیچ ارتباطی به اصل موضوع ندارد. ضمن این که با توجه به تورمی که اقتصاد ایران با آن مواجه است، تخلیه انبارها و فروش ناگهانی اجناس با قیمت پایین، منطق اقتصادی ندارد چرا که فروشندگان می توانند همان کالا را دو ماه بعد با قیمت بالاتری بفروشند. بنابراین فروشندگان ترجیح می دهند بین فروش فعلی و خرید بعدی خودشان حداقل زمان را داشته باشند تا از تورم عقب نمانند.

با این حال، برخی فروشندگان برای عقب نماندن از قافله، وارد گود بلک فرایدی می شوند و یکی از دو راه را بر می گزینند: عده ای، اندکی از سود خود می کاهند ، به امید آن که با فروش بیشتر، جبرانش کنند و گروهی با قیمت سازی های کاذب، تخفیفات قلابی می دهند مثلاً قیمت جنسی که  یک میلیون تومان است را 2 میلیون تومان می نویسند و بعد روی ان 2 میلیون خط می کشند و می نویسند: 1 میلیون! مشتری هم که سابقه قیمتی را ندارد، فریب می خورد و با خوشحالی از این که توانسته 50 درصد تخفیف شکار کند، خودش شکار فروشنده می شود!

یا اعلام می کنند که تا 90 درصد تخفیف دارد و وقتی وارد خرید می شوید می بینید که عمده تخفیف ها، مثلا 20 درصد است و چند قلم کالای ارزان مانند جوراب 90 درصد تخفیف خورده که آن هم با کالاهای دیگر فروخته می شود؛ یا  تخفیف روی خرید دوم اعمال می شود و از این قبیل موارد.
این فرایند به ویژه در مورد کالاهایی مانند لباس و کیف و کفش و اکسسوار و … که برخلاف چیزهایی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ  قیمت مشخصی ندارند، رخ می دهد و مشتریان باید بسیار مراقب باشند.

نکته دیگر آن که نه بلک فرایدی و نه هیچ حراجی بومی، نباید ما را در موقعیت خرید هیجانی قرار دهد. حواس مان باشد که خرید، باید تابعی از نیاز واقعی باشد نه وابسته پمپاژ احساس نیاز به خرید از طریق بازی های قیمتی و تبلیغاتی و رویدادهایی مانند بلک فرایدی.

 

عصر ایران 

 

 نظر دهید »

لوازم حیاتی برای ایمنی در شرایط جنگی/ محتویات کیت اضطراری شامل چیست؟

30 خرداد 1404 توسط مدیر النفیسه

لوازم حیاتی برای ایمنی در شرایط جنگی/ محتویات کیت اضطراری شامل چیست؟


تهیه کیت اضطراری گامی اساسی برای افزایش تاب‌آوری در برابر بحران‌هاست. با تأمین آب، غذا، دارو، ابزارها و لوازم بهداشتی، افراد می‌توانند با اطمینان بیشتری با شرایط غیرمنتظره مواجه شوند. بررسی دوره‌ای کیت و به‌روزرسانی اقلام منقضی‌شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش خبرآنلاین، در جهانی که بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های انسانی به‌طور فزاینده‌ای رخ می‌دهند، آمادگی برای شرایط اضطراری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کیت اضطراری، مجموعه‌ای از لوازم ضروری است که برای تأمین نیازهای اولیه در شرایط بحرانی، مانند جنگ، زلزله، سیل یا قطعی طولانی‌مدت خدمات عمومی، طراحی شده است. این کیت باید به‌گونه‌ای باشد که افراد و خانواده‌ها به واسطه آن بتوانند حداقل ۷۲ ساعت تا یک هفته بدون کمک خارجی زنده بمانند.

آب و غذا: نیازهای اولیه برای بقا

آب آشامیدنی مهم‌ترین نیاز در شرایط اضطراری است. سازمان صلیب سرخ آمریکا توصیه می‌کند به‌ازای هر نفر، روزانه حداقل ۴ لیتر آب برای نوشیدن و بهداشت در نظر گرفته شود.

آب باید در بطری‌های بسته‌بندی‌شده و مقاوم ذخیره و از مصرف آب مخازن غیربهداشتی خودداری شود. برای غذا، مواد خوراکی فاسدنشدنی مانند کنسروها، غذاهای خشک (مانند آجیل، خرما یا میوه خشک)، و انرژی‌بارها مناسب هستند. وجود یک دربازکن دستی نیز برای دسترسی به کنسروها ضروری است. این اقلام باید برای حداقل ۳ تا ۷ روز تأمین شوند.

جعبه کمک‌های اولیه و داروها

جعبه کمک‌های اولیه باید شامل اقلامی نظیر چسب زخم، گاز استریل، مواد ضدعفونی‌کننده (مانند بتادین)، قیچی و موچین باشد.

علاوه بر این، داروهای تجویزی برای حداقل یک هفته و داروهای بدون نسخه مانند مسکن‌ها (ایبوپروفن)، ضداسهال و آنتی‌اسیدها باید در کیت قرار گیرند.

افراد با بیماری‌های خاص، مانند دیابت یا آلرژی، باید تجهیزات پزشکی خاص خود (مانند دستگاه تست قند خون یا اپی‌پن) را نیز در کیت داشته باشند.

 ابزارها و تجهیزات ارتباطی

ابزارهایی مانند چراغ‌قوه با باتری اضافی، رادیو باتری‌خور یا خورشیدی و پاوربانک برای شارژ تلفن همراه از ملزومات کیت اضطراری هستند. وجود یک سوت نجات و آینه علامت‌دهنده در کیت اضطراری، برای درخواست کمک در شرایط گم‌شدن یا گرفتاری مفید است.

مدارک مهم (شناسنامه، پاسپورت و مدارک پزشکی) باید در کیسه‌های ضدآب نگهداری شوند. داشتن پول نقد نیز به‌دلیل احتمال عدم دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز ضروری است.

لوازم بهداشتی

لوازم بهداشتی ضروری شامل دستمال مرطوب، صابون، ضدعفونی‌کننده دست، کیسه زباله و محصولات بهداشت فردی (مانند لوازم قاعدگی برای خانم‌ها) هستند. پتوی اضطراری، لباس گرم و پانچو برای حفاظت در برابر سرما یا باران نیز توصیه می‌شود. این اقلام به حفظ سلامت و راحتی در شرایط سخت کمک می‌کنند.

 نظر دهید »

راه‌های ساده امتحان کیفیت ماسک

05 آذر 1399 توسط مدیر النفیسه

راه‌های ساده امتحان کیفیت ماسک

شعله کبریتی را در نزدیکی ماسکی که به‌ صورت زده‌اید روشن کنید و فوت کنید. اگر کبریت خاموش شد معلوم است که ماسک لایه «ملت بلون» ندارد و آن قدر نازک است که تنفس‌تان از آن عبور می‌کند. البته‌ این تنها راه امتحان یک ماسک مناسب نیست.
روش دیگر تشخیص ماسک استاندارد نفوذپذیری آب است. ماسک خوب نباید نفوذ پذیر باشد یعنی اگر آب از ماسک بیرون بزند در زمان عطسه و سرفه ترشحات دهان و بینی هم بیرون خواهد آمد.

تست دیگر ماسک این است که گوشه‌های آن را برش بزنید و لایه وسط را دربیاورید و فندک بزنید؛ در این حالت آن قسمت نباید شعله بگیرد و بسوزد. ماسک‌های استاندارد می‌سوزند اما شعله نمی‌گیرند.

اینها راه‌های ساده و معمولی برای تشخیص ماسک استاندارد است

 2 نظر

آب گیر ( پادری ) داخل حمام با استفاده از تیشرتهای بی استفاده

17 شهریور 1397 توسط مدیر النفیسه

آب گیر ( پادری ) داخل حمام با استفاده از تیشرتهای بی استفاده

15364303691d93604aa52933883670fb6d41a13fc1.mp4

 نظر دهید »

شما میتونید از پیراهنی که استفاده نمکنید کوسن درست کنید .

23 مرداد 1397 توسط مدیر النفیسه

بااین ایده
شما میتونید از پیراهنی که استفاده نمکنید کوسن درست کنید .

1534225271photo_2018-08-14_10-09-48.jpg

1534225271photo_2018-08-14_10-09-54.jpg

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 <   >
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

مدیرالنفیسه

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اجتماعی
  • احکام
  • امام خمینی
  • امام زمان (عج)
  • ایام مذهبی و ملی و مناسبتی
  • بارداری
  • بدون موضوع
    • نهج البلاغه
  • بهداشتی
  • تاریخی
  • تربیت کودک
  • تربیتی
  • تغذیه
  • حدیث
    • تربیتی
  • حکایت
  • خانه داری
  • خانواده
  • خانواده
  • سیاسی
  • سیره وسخنان بزرگان
  • شبهات
  • شهدا
  • طنز
  • طنز
  • عصر بخیر
  • فن بیان
  • قانون
  • قرآن
  • متن ادبی
  • مقام معظم رهبری
  • نشر کتاب
  • همسرانه
  • یک صفحه کتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • صفيه گرجي
  • انانه
  • منتظر ظهور

رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 15
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 8
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس