برترین فضیلت فاطمۀ زهرا (س) از نظر امام خمینی(قدس سره)
بررسی گفتهها و اشارات امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران نشان میدهد در میان تمام شخصیتهای مذهبی بیش از همه علاقۀ خود را به فاطمۀ زهرا سلامالله علیها ابراز کردهاند چندان که در میان شخصیتهای سیاسی تاریخ معاصر به آیتالله سید حسن مدرس. جالب این که خود در زادروز دختر پیامبر گرامی اسلام به دنیا آمده بود.
هر چند محبت دختر پیامبر گرامی اسلام نه خاص ایشان که منحصر به مراجع و علما و حتی شیعیان نیست و همۀ مسلمانان را شامل می شود اما یک تعبیر ویژه از امام خمینی دربارۀ فاطمۀ زهرا قابل تأمل است: این باور که ارتباط یک انسان با فرشتۀ وحی با درگذشت پیامبر اسلام قطع نشده و در 75 روز بعد از آن «با فاطمۀ زهرا هم مراوده داشته است».
اهمیت این سخن به خاطر آن است که میدانیم امام تا چه حد نسبت به غلو و اغراق دربارۀ امامان و حضرت فاطمه از زبان شیعیان غالی (غلو کننده) و بیان موارد افتراقی و اختلافانگیز میان شیعیان و اهل سنت حساسیت داشت اما به نکتهای اشاره کرده که گرچه برگرفته از روایتی از امام ششم است اما دیگر مراجع و علما کمتر به آن میپردازند و بیشتر به موضوعات دیگر اشاره میکنند.
عین عبارات امام خمینی از این قرار است:
«من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت. آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) میفرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل میکرد.
ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز مـراوده ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیـاء عظـام درباره کسی این طور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع میشده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او میرسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است …
مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـیآیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است… تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است… فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او میگذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است…
در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده… و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه (سلام االله علیها) است.» -[ صحیفۀ امام، جلد بیستم]
جای دیگر البته با صراحت بیشتر میگویند «فاطمه زنی بود با تمام خاصههای انبیا».
عصر ایران