شبهه: ﺭﻭﺍﯾﺖ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻭ ﺗﺨﻔﯿﻒ :
شبهه:
ﺭﻭﺍﯾﺖ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻭ ﺗﺨﻔﯿﻒ :
ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ 50 ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ، ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ(ﺹ) ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻮﺳﻰ(ﻉ) ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﻣﺘﺖ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: 50 ﻧﻤﺎﺯ، ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺖ ﺗﻮ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﻫﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺭﻓﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ، ﻭﻯ ﮔﻔﺖ: ﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﻣﺘﺖ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﻼﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ، ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﺖ ﺗﻮ ﺿﻌﯿﻒﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺖﻫﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺘﺖ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﻫﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺑﻮﺩﻡ، ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺰ ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻗﺪﺭﺗﻰ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﮑﻪ 5 ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻓﻌﻠﯽ ﻣﻘﺮﺭ ﺷﺪ.
پاسخ شبهه:
ﻋﻠﻤﺎﯼ ﻓﻦ ﺣﺪﯾﺚ، ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺑﻌﺪﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺟﻌﻞ، ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﯾﻦ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﺗﺤﺮﯾﻒ ﺷﺪﻩ ﯾﻬﻮﺩﯾﺖ (ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻌﺪﻭﺩﯼ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻗﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺘﺐ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺷﺪﻩ ﻭﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﺘﺐ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﮑﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺗﻤﯿﺰ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﺯﻭﺩ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﻕ ﺣﺪﯾﺚ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺩﺭ این متن به بررسی ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﯾﻢ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻼﻡ (ﺹ) ﺑﺠﺎﯼ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺑﯽ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺻﺮﯾﺢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻌﻮﺫ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺣﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮐﺮﺳﯽ ﻣﯽ ﻧﺸﺎﻧﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺟﻌﻠﯽ ﻓﻮﻕ ﮔﺮﻓﺖ:
1⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺣﮑﻤﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻄﻮﺭ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﻋﺪﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﮐﻌﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﮐﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺗﺸﺨﯿﺺ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ( ﻣﻐﺎﯾﺮ ﺑﺎ ﺁﯾﻪ ﻻﯾﮑﻠﻒ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻔﺴﺎ ﺍﻻ ﻭﺳﻌﻬﺎ)
2⃣ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﮐﻌﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺮﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻧﻪ ﺭﺍ، ﻧﺪﺍﺭﺩ .
3⃣ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ (ﻉ) ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻋﺎﺯﻡ ﺻﺤﻨﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.( ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اعتقاد ﻗﻠﺒﯽ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ، ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﯿﺮﻣﺎﺟﺮﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ)
4⃣ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ :
?ﺍﻧﺘﻢ ﺍﻻﻋﻠﻮﻥ ﺍﻥ ﮐﻨﺘﻢ ﻣﻮﻣﻨﻮﻥ
( ﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺖ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ)
5⃣ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺠﺎﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻣﺤﺾ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﯾﮏ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭﻟﻮﺍﻟﻌﺰﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺣﮑﻢ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﮑﻢ ﺻﺮﯾﺢ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﻫﺪ .
ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺁﯾﺎﺕ ﺷﺮﯾﻔﻪ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﮐﻪ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺑﻼﻍ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻻﻏﯿﺮ . (ﻣﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺍﻻ ﺍﻟﺒﻼﻍ (ﻣﺎﺋﺪﻩ /99))
6⃣ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺑﺸﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ (در این حدیث،ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﻉ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اسلام ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ)
ﺭﻭﺍﺝ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﮑﻮﮎ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺭﻭﺍﯾﯽ ﺳﻨﯽ ﻭ ﺷﯿﻌﻪ:
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﮑﻮﮎ، ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺷﯿﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ، ﻭﻟﯽ شیخ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻗﺎﺿﯽ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻣﻐﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺼﺎﺩﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﻋﻼﻣﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺭﺍ ﺟﺰﻭ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ.
نﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ و پایانی اینکه؛
ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﺟﺰ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﺷﮑﺎﻻﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﺣﺪﯾﺚ، ﻋﺪﻡ ﺑﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻻﺕ ﻋﻘﺎﯾﺪﯼ ﺁﻥ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ.
?ﻭﻇﯿﻔﻪ ﻣﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﻗﺮﺁﻥ ، ﺳﻨﺖ ، ﻋﻘﻞ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻭ ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻐﺎﯾﺮﺕ ﺟﺪﯼ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺳﺖ.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
?قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات?