گاهی به جایی می رسیم که تهمت و غیبت را واجب می دانیم
خبرگزاری حوزه،یکی از سخنرانی های آیت الله مظاهری از مراجع تقلید را در باره غیبت و تهمت منتشر کرده است.
بخشی از این سخنان را می خوانید:
* کسی که پشت سر مردم غیبت کند، گناهش خیلی بزرگ است، اما فقط گناه نیست. آنکه پشت سرش غیبت کردهایم، حقی به ما پیدا میکند که باید این حق را ادا کنیم. بسیاری از فقها میگویند باید به او بگویی من غیبت تو را کردم تا اینکه راضی شود، و این خیلی مشکل است. فتوای من اینست که باید جبران کنید، ولی لازم نیست به او بگویید غیبت تو را کردم یا به تو تهمت زدم زیرا بدتر میشود .
*لازم نیست به او بگوییم آبروی تو را ریختم و غیبت و تهمت و شایعهپراکنی کردم، اما جبرانش لازم است. جبرانش به اینکه از این به بعد غیبت نکنیم، بلکه تعریف او را بکنیم و پشت سرش از او دفاع کنیم. حسابی دفاع کنیم که دیگر پشت سر او غیبت نشود.
*راجع به شایعه و تهمت و دروغ و آبروریزی نیز همین است. گناهش خیلی بزرگ است. کسی مال کسی را ببرد خیلی بد است، اما بدتر اینست که آبروی کسی را ببرد و این در پیش خدا و در پیش همۀ مردم بدتر است. مردم پول را برای آبرو و شخصیتشان میخواهند و ما اگر تهمت بزنیم و شخصیت کسی را بکوبیم و شایعهپراکنی کنیم و او را له کنیم، از خوردن مال خیلی بدتر است.
* من از خانمها و آقایان تقاضا دارم یکی از دعاهایتان همین باشد. به کسی که غیبتش را کردهاید و بدگویی او را کردهاید، دعا کنید. دعا برای خودش و دعا برای خانوادهاش و دعا برای عاقبت بهخیری او کنید تا جبران مافات شود.
*همه باید بدانیم که گناه این حقّالنّاسها اگر از حق مالی بدتر نباشد، کمتر نیست. بسیاری از مردم، مثلاً شما خانمها و آقایان حاضر نیستید دزدی کنید. شخصیت شما اینطور نیست که اگر پول زیادی در مقابلتان باشد، دست به پولها بگذارید. اما گاه دیده میشود همین خانم و آقا که راجع به مال مردم خیلی مراعات میکند، راجع به آبروی مردم مراعات نمیکند. هم غیبت میکند و هم غیبت میشنود.
*هم تهمت میزند و هم تهمت میشنود. هم شایعهپراکنی میکند و هم شایعه را گوش میدهد… بعضی اوقات میرسد به آنجا که غیبت و تهمت و شایعه را واجب میداند. غیبت سیاسی، تهمت سیاسی و شایعۀ سیاسی، و بعضی اوقات میگوید واجب است این غیبت را بکنم و این تهمت را بزنم و این شایعه را پخش کنم.
قرآن میگوید: ورشکستهترین انسان در دنیا و آخرت کسی است که گناه میکند، اما تخیل میکند که ثواب میکند. باید خیلی مواظب باشیم که گناهانی که عادت شده را ترک کنیم. بعضی اوقات هم شیطان جلو میآید و این گناهان را به عنوان ثواب جا میاندازد، یک دفعه دم مرگ ببینیم که بدهکاریم و چیزی هم نداریم و در عالم برزخ بسیار مشکل داریم و در قیامت نیز همۀ اعمالمان را بگیرند و به کسی بدهند که غیبتش را کردهایم و به او تهمت زدهایم و شایعهپراکنی کردهایم و آبرویش را بردهایم!
حضرت امام«رضواناللهتعالیعلیه» بعضی اوقات در درس اخلاق روایتی را برای ما معنا میکردند. طبق آن روایت که ایشان نقل میکردند، اگر کسی غیبت کند و تهمت بزند و شایعه پخش کند برای یک مسلمان، در روز قیامت زبانش به اندازهای دراز است که روی زمین افتاده و مردم این زبان را پایمال میکنند. بعد حضرت امام میفرمودند: این زبان درازی یعنی زبانش دراز شده تا آنجا که آبروی مردم را برده است. به همان اندازه زبانش در روز قیامت دراز میشود و روی زمین میافتد و مردم این زبان را پایمال میکنند. گناه خیلی بزرگ است، اما متأسفانه گناه خیلی زیاد است. کسانی که اهل دلند و تقید به ظواهر شرع دارند، غیبت نمیکنند، شایعهپراکنی نمیکنند و چیزی را که نمیدانند درست هست یا نه، به دیگران نمیگویند و تهمت نمیزنند.
*حضرت امام یک بار در قم نفسشان به شماره افتاد و درس نگفتند. تب مالت ایشان عود کرد و تقریباً یک هفته درس ما تعطیل شد. قضیه این بود که یکی از شاگردان حضرت امام که از فضلا بود، داغ و تند بود. او پشت سر یکی از مراجع حرف زده بود. به گوش آن مرجع رسیده بود و آن مرجع تقلید به حضرت امام گفته بود. حضرت امام به اندازهای ناراحت شدند که میلرزیدند.
*غیبت، شاخ و دم ندارد، در روایات فرمودهاند: «ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُهُ»؛ علما و مراجع و من جمله حضرت امام در کتب فقهی خود گفتهاند: غیبت آنست که نتوانی در رویش بگویی و پشت سرش بگویی. اگر در رویش بگویی بدش میآید، بنابراین پشت سرش میگویی و این غیبت است. بالاتر از این، حضرت امام میفرمودند: هرچه در پیش مردم بد است، غیبت است. چیزی که پشت سر کسی بگوییم، ولو اینکه بدش نیاید، اما در پیش مردم بد باشد، غیبت است.